Μπροστά η Κρήτη στη συλλογή συσσωρευτών μολύβδου

Αν η συλλογή επικίνδυνων – για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – αποβλήτων ήταν πρωτάθλημα, η Κρήτη θα έβγαινε πρώτη στη συλλογή συσσωρευτών μολύβδου σε όλη τη νησιωτική χώρα. Όπως καταδεικνύουν τα στατιστικά στοιχεία της Εταιρείας Πανελλαδικής Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσσωρευτών Re-Battery, κατά τα έτη 2014-2018, παρά τις σημαντικές διακυμάνσεις στις ποσότητες, η Κρήτη ήταν διαρκώς μπροστά.

Είναι αξιοσημείωτο ότι, η Κρήτη συνεισφέρει το 57,61% του αποβλήτου και ακολουθούν το Βόρειο Αιγαίο με 17,78%, το Νότιο Αιγαίο με 14,67% και τα νησιά του Ιονίου με 9,93%. Βεβαίως, η Κρήτη είναι το μεγαλύτερο, πολυπληθέστερο (συγκεντρώνει το 46,88% του νησιωτικού πληθυσμού), καθώς και το πιο τουριστικό (4 εκατ. ο αριθμός των αφίξεων το 2017) νησί της Ελλάδας. Ακολουθεί σε πληθυσμό και τουριστική κίνηση το Νότιο Αιγαίο (3,7 εκατ. αφίξεων, με 22,92% του νησιωτικού πληθυσμού), τα Ιόνια Νησιά (1,7 εκατ. αυξήσεων, με 15,42% του νησιωτικού πληθυσμού) και το Βόρειο Αιγαίο (περίπου 400.000 αφίξεις, με 14,78% του νησιωτικού πληθυσμού).

Ακτοπλοϊκή διασύνδεση

Έτσι,  αν και γενικότερα από το 2014 έως σήμερα τα ποσοστά ανακύκλωσης συσσωρευτών μολύβδου περιορίστηκαν, η Κρήτη διατηρεί την πρώτη θέση λόγω μεγέθους, τουριστικής κίνησης, αλλά και συχνής ακτοπλοϊκής διασύνδεσης με την ηπειρωτική χώρα.  Από 1.266 τόνοι μπαταριών το 2014, έπεσε στους 558 τόνους το 2018, διατηρώντας ωστόσο την πρώτη θέση.

Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα νησιά του Ιονίου (από 218 τόνους το 2014 σε 148 τόνους το 2018) και στην τρίτη τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου (από 390 τόνους το 2014 σε 251 τόνους το 2018). Η πιο αποκαρδιωτική εικόνα καταγράφεται στα νησιά του Νότιου Αιγαίου. Εκεί το 2014 συλλέχθηκαν 322 τόνοι συσσωρευτών, ενώ το 2018 μόλις 20 τόνοι.

Γενικότερα, από τα στοιχεία της Re-Battery προκύπτει ότι την τελευταία τετραετία στα Ιόνια νησιά παρατηρείται μια αύξηση από το 2014 στο 2015 και μετά συνεχής πτώση. Στο Βόρειο Αιγαίο, η τάση δείχνει γενική μείωση αλλά υπάρχουν εναλλαγές (2014-2015 μείωση, 2015-2016 αύξηση, 2016-2018 μείωση), στο Νότιο Αιγαίο, ίδια κατάσταση με αυτή στο Βόρειο Αιγαίο, αλλά με μεγαλύτερη μείωση και στην Κρήτη αυξομειώσεις ανά έτος, αλλά με μία γενική τάση μείωσης.

Ειδικότερα, όπως ήταν αναμενόμενο οι μεγαλύτερες ποσότητες συγκεντρώθηκαν το 2017 στα μεγάλα νησιά με πληθυσμό πάνω από 30.000 κατοίκους (Κέρκυρα, Κεφαλλονιά, Κρήτη, Κως, Λέσβος, Ρόδος, Σάμος, Σαλαμίνα και Χίος) ήτοι 988.431 κιλά. Στα μεσαία νησιά με πληθυσμό από10.000 έως 30.000 (Αίγινα, Θάσος, Κάλυμνος, Λήμνος, Μύκονος, Σαντορίνη, Σύρος, Πάρος και Νάξος) συγκεντρώθηκαν 54.926 κιλά μπαταριών μολύβδου και στα μικρά νησιά με πληθυσμό μικρότερο των 10.000 κατοίκων (Κυκλάδες, η Ικαρία, Σκιάθος και Πόρος) 35.372 κιλά.

Θαλάσσια μεταφορά

Μεγάλο ρόλο πάντως στη συγκέντρωση των ποσοτήτων παίζει η απόσταση από την ηπειρωτική χώρα καθώς και η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών.  Είναι αξιοσημείωτο ότι ακόμη δεν έχουν αντιμετωπιστεί οι δυσκολίες και τα εμπόδια που υφίστανται στη θαλάσσια μεταφορά των επικινδύνων αποβλήτων, η οποία γίνεται σήμερα με «RO-RO» και μόνο για τα μεγάλα νησιά. Αν η συλλογή και μεταφορά των επικινδύνων αποβλήτων με «RO-RO» ή με κοινά επιβατηγά, από τα νησιά της άγονης γραμμής συνδυαστεί και με τη συλλογή των αποβλήτων από μεγάλα νησιά ή με τη μεταφορά επικινδύνων προϊόντων (π.χ. χρώματα), αυτός ο συνδυασμός θα επέτρεπε πολύ μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας στον Εθνικό Σχεδιασμό. Η Re–Battery θα μπορούσε να έχει συντονιστικό και επιχειρησιακό – οργανωτικό ρόλο, παρέχοντας την αναγκαία τεχνική συνδρομή στους ΟΤΑ.

Share
espa
Μετάβαση στο περιεχόμενο