Ανδρέας Μπιλάλης: Ο «Ρομπέν» του δημοσίου που πέτυχε ρεκόρ εγγραφών στο Μητρώο Αποβλήτων

Δείτε εδώ ΗΜΑ: Τι ισχύει για την καταγραφή των αποβλήτων

Περίπου δύο χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του  Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων διαπιστώνονται κενά, κυρίως όσον αφορά στην καταγραφή όλων των «παραγωγών αποβλήτων»  και στην υποχρέωση  υποβολής των ετήσιων εκθέσεων. Στη διάρκεια όμως αυτής της διετίας υπήρξαν και φωτεινές εξαιρέσεις.

Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, στην Περιφερειακή Ενότητα της Αιτωλοακαρνανίας, ο κ. Ανδρέας Μπιλάλης, Προϊστάμενος του Τεχνικού Τμήματος της Διεύθυνσης Μεταφορών & Επικοινωνιών, πήρε την υπόθεση πάνω του και κατάφερε για το διάστημα που η υπηρεσία του είχε την ευθύνη το ΗΜΑ (πριν το 2017, οπότε τη σκυτάλη πήραν οι κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας – ΥΠΕΝ) στο μητρώο να έχει εγγραφεί το 90% των υπόχρεων της ευρύτερης περιοχής ευθύνης του δηλ του δήμου της Ι.Π. Μεσολογγίου και των περιχώρων, ποσοστό ρεκόρ για τη χώρα.

Ο κ. Μπιλάλης, ξεκίνησε από το 2010 την ενημέρωση των παραγωγών αποβλήτων με την τότε υποχρέωση να σταλούν οι εκθέσεις στο ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά δυστυχώς ήταν πολύ λίγες ανταποκρίσεις των παραγωγών. Το 2015 άρχισε ξανά να «τρέχει» το τότε έντυπο μητρώο αποβλήτων, αλλά  ακόμη η μορφή του δεν ήταν επικαιροποιημένη στους παραγωγούς ούτε ηλεκτρονική, αλλά λειτουργούσε με την έντυπη μορφή χειρόγραφα.

Σημαντικό εργαλείο

– «Ξαναστείλαμε ειδοποιήσεις σε όλους τους υπόχρεους που είχαν αδειοδοτηθεί από την υπηρεσία μας με  Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων(ΑΕΠΟ) Έπρεπε να συγκεντρωθούν όλοι οι παραγωγοί αποβλήτων, από ένα συνεργείο που άλλαζε τα λάδια, τις μπαταρίες των αυτοκινήτων, τα υγρά φρένων , τους καταλύτες ή ένα φανοποιείο που άλλαζε παρμπρίζ, πλαστικά φτερά, μεταλλικά εξαρτήματα, ένα πλυντήριο – λιπαντήριο αυτοκινήτων ,από πρατήρια που διαχειριζόταν έλαια ή καθάριζε τις δεξαμενές καυσίμων , τους ενημερώναμε για την αναγκαιότητα και την σκοπιμότητα της υποχρεωτικής σύνταξης του εντύπου ακόμη και τον τρόπο που θα έπρεπε  να συμπληρώσουν το έντυπο με τα απόβλητα, τις ποσότητές τους, τους μεταφορείς και τα σημεία πρώτης αποθήκευσης κλπ.», σημειώνει ο ίδιος προς το ecopress, επισημαίνοντας ότι το ΗΜΑ είναι ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την ιχνηλάτηση του αποβλήτου, ώστε να εξασφαλίζεται η προστασία του περιβάλλοντος και η έννομη λειτουργία όλων των εμπλεκομένων.

Έτσι με την υποβολή της ετήσιας έκθεσης οι υπόχρεοι επικαιροποιούσαν  το αρχείο τους με ανανεώσεις αδειών, ΑΕΠΟ, η ΠΠΔ κλπ.

Ιχνηλασιμότητα

Σχετικά με την ιχνηλασιμότητα, σύμφωνα με τον κ. Μπιλάλη πολύ αποτελεσματικό είναι το σύστημα ΗΜΑ που χρησιμοποιείται στην Ιταλία.

Στην παρουσίαση του ιταλικού ΗΜΑ διαπιστώθηκε ότι είναι αρκετά διευρυμένο για έναν μεγάλο αριθμό προϊόντων –εξαρτημάτων ή αντικειμένων   που καταλήγουν στο τέλος της χρήσης του  ως απόβλητα «Εκεί υπάρχει ιχνηλασιμότητα για διάφορα απόβλητα, π.χ. μπαταρίας, υγρών φρένων, ορυκτελαίων, υγρών φρέον κλπ.

Οι ιταλικές κρατικές υπηρεσίες, ακόμη και οι απλοί πολίτες της χώρας, έχουν την δυνατότητα μέχρι ενός σημείου να ελέγξουν την πορεία ένα απόβλητο από πού παρήχθη μέχρι που κατέληξε.  Π.χ. η μπαταρία είναι ένα ελεγχόμενο απόβλητο. Θα  μπορούσε και το ελληνικό ΗΜΑ να είχε περισσότερες δυνατότητες και να είναι και πιο εύχρηστο στην καταγραφή των αποβλήτων ή να  πατήσουν σε ένα αντίστοιχο σύστημα που έχει εφαρμοστεί με επιτυχία στο εξωτερικό και όχι να δημιουργήσουν κάτι από την αρχή,», σημειώνει ο κ. Μπιλάλης.

Σύνδεση με το TAXIS

Σε κάθε περίπτωση, το 2017 η αρμοδιότητα για το ελληνικό ΗΜΑ πέρασε από τις Περιφέρειες στο ΥΠΕΝ, και, όπως αναφέρουν οι γνωρίζοντες, οι διαδικασίες επιβραδύνθηκαν, καθώς υπάρχει μεγάλη απόσταση μεταξύ των υπαλλήλων του υπουργείου και των υπόχρεων. «Οι υπάλληλοι της Περιφέρειας έχουν άμεση επαφή με τους υπόχρεους. Σήμερα, συνεχίζουμε να κάνουμε ελέγχους για το ΗΜΑ, αλλά μόνο στο πλαίσιο των γενικότερων ελέγχων που υλοποιούμε και σε όσους έχουν αδειοδοτηθεί από τις υπηρεσίες μας. Αδυνατούμε να ελέγξουμε ‘άλλους παραγωγούς μη αδειοδοτημένους καθώς το μητρώο πχ των συνεργείων αυτοκινήτων δεν έχει συνδεθεί με το ΤΑΧΙS », σημειώνει ο κ. Μπιλάλης. Και καταλήγει:

– «Ουσιαστικά ελέγχουμε εάν έχει γίνει ετήσια δήλωση αποβλήτων αλλά  πάντα στα πλαίσια της περιοδικότητας των ελέγχων και  δεν γίνονται πάντα καθώς υπάρχει ελλιπής στελέχωση των υπηρεσιών με εξειδικευμένο προσωπικό Όμως υπάρχει ασάφεια τόσο ως προς την επιβολή των προστίμων όσο και ποιος φορέας θα επιβάλει τα πρόστιμα. Γι΄ αυτό, για την ώρα, όταν διαπιστώνουμε παρατυπίες ή ελλείψεις  απλώς ενημερώνουμε τον εκμεταλλευτή και παραγωγό αποβλήτου και ψάχνουμε να βρούμε κάποια άκρη από άλλη υπηρεσία ή από το  το υπουργείο που υπαγόμαστε καθώς δεν υπάρχει σχετική και σαφής ενημέρωση για τυχόν περαιτέρω ενέργειες. Το ΥΠΕΝ δεν μας έχει ζητήσει να του στείλουμε το μητρώο των συνεργείων αυτοκινήτων που είναι υπόχρεοι υποβολής ετήσιας έκθεσης αποβλήτων. Δεν γνωρίζω από πού μπορεί να αντλεί στοιχεία ιχνηλασιμότητας βασικών αποβλήτων πχ όπως η μπαταρία των αυτοκινήτων».

 

Πηγή: http://ecopress.gr/?p=15352

Share